Σε προηγούμενες παρεμβάσεις στο ikarystos.gr σταθήκαμε στον υψηλό ναύλο της γραμμής Ραφήνα - Μαρμάρι καταθέτοντας την πρόταση να εξετάσει η κοινοπραξία το ενδεχόμενο είτε μερικών εκπτωτικών περιόδων όπως συνέβη με τα ανδριώτικα, είτε να επιλέξει ορισμένα αντιεμπορικά δρομολόγια (ένα από Ραφήνα και ένα από Μαρμάρι) στα οποία θα έχει ένα σημαντικά μειωμένο κοστολόγιο όπως κάνει ο Γιώργος Γούτος στο Λαύριο-Κέα.
Η πραγματικότητα είναι πως η τιμολογιακή πολιτική στη χώρα μας είναι ιδιάζουσα. Εν προκειμένω υπάρχουν τέσσερις καθοριστικοί παράγοντες όσον αφορά το ύψος των εισιτηρίων.
Το πρώτο είναι η τιμή των καυσίμων. Η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου διεθνώς δεν αντικατοπτρίστηκε στην ελληνική ακτοπλοΐα σε σταθερό επίπεδο. Απεναντίας όμως οι περιοδικές ανατιμήσεις των τιμών των καυσίμων είχαν πάντα άμεση αντακλάση στους ναύλους.
Το δεύτερο είναι η κίνηση της γραμμής, η οποία δεν είναι η καλύτερη δύνατη από την οπτική όλης της χρονιάς. Ωστόσο εδώ υπάρχει μια δισεπίλυτη εξίσωση. Η κίνηση της γραμμής μπορεί να τονωθεί εφόσον προκριθεί από τους φορείς και τις αρχές της Καρύστου μια εξωστρεφής τουριστική στροφή αντί της μετατροπής της περιοχής σε ένα πελώριο αιολικό πάρκο. Η πιθανότητα αυτή θα έχει άμεσες επιπτώσεις εκτός από το περιβάλλον και στην όποια υπάρχουσα τουριστική κίνηση. Μια άλλη όμως στρατηγική, με τουριστικά προϊόντα καθ' όλη τη διάρκεια του ετούς αξιοποιώντας τις φυσικές ομορφιές (πχ Δημοσάρη, Αγία Τριάδα) μπορεί να επιφέρει ουσιαστική τόνωση της τοπικής αγοράς και της ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι στο σχεδιασμό μιας εξόδου, καθοριστικό ρόλο παίζει και το μεταφορικό κόστος, κάτι που σημαίνει πως μια άλλη τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να βρει πρώτα εφαρμογή.
Το τρίτο είναι ο τύπος των πλοίων. Είναι όμορφα τα μεγάλα και βαριά βαπόρια, προσδίδουν πρεστίζ αλλά αποδεικνύονται ασύμφορα για όλους (ιδιοκτήτες - ταξιδιώτες) σε εποχής βαθιάς οικονομικής κρίσης και αν το ευρύτερο πλαίσιο των συνθηκών δεν τα ευνοεί (πχ αυτό που αναφέραμε για κίνηση όλο το χρόνο). Πχ το "Πανόραμα" είναι ένα όμορφο πλοίο που όμως η αποκλειστική παρουσία του στη συγκεκριμένη γραμμή το περιορίζει. Ας θυμηθούμε ότι το "Μαρμάρι Εξπρές" κατηφόρησε προς Λαύριο διότι κρίθηκε πως δεν μπορούσε να σταθεί με την έλευση του "Αρτεμισία" εξυπηρετώντας έκτοτε τόσο την Κέα όσο και την Κύθνο.
Το τέταρτο είναι η παρουσία ανταγωνισμού. Οι κοινοπραξίες και η παρουσία ίδιων μετόχων στα πλοία δεν ευνοούν την τιμολογιακή πολιτική προς όφελων των επιβατών. Φυσικά η συγκεκριμένη γραμμή δεν ευνοεί την παρουσία διαφορετικών εταιρειών.
Εν κατακλείδι μπορεί να μην υπάρχουν περιθώρια για θεαματικές αλλαγές, υφίστανται όμως δυνατότητες που τουλάχιστον θα μπορούσαν να τύχουν εφαρμογής όπως η επιλογή δύο εκπτωτικών δρομολογίων, έστω και πειραματικά ανακουφίζοντας τους κατοίκους, σε μια εποχή μεγάλων δυσκολιών. Θα μπορούσε επίσης να εκδοθεί μια κάρτα επιβατών, ώστε όταν καλύπτει ο κάτοχός της ένα όριο πόντων να δικαιούται μια δωρεάν μεταφορά. Το ζητούμενο σε όλα αυτά είναι αν υπάρχει η διάθεση της δοκιμής και του πειραματισμού προς όφελος όχι μόνο των επιβατών αλλά και της πλοιοκτησίας.
Σ.Χ.Μ.
για το ikarystos.gr
***
Σε
επόμενο κείμενο θα παρουσιάσουμε ένα σύγχρονο πλοίο το οποίο θα
μπορούσε να αποδειχθεί ιδανικό για τη γραμμή, λιγότερο κοστοβόρο, το
έχουμε γνωρίσει ορισμένοι λίγα χρόνια νωρίτερα και αξίζει να σημειώσουμε
πως δε θα είμαστε οι πρώτοι που το φαντάζονται άνετα στη Ραφήνα για το
Μαρμάρι, μη σας πούμε ακόμη και την Κάρυστο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.