Κατά καιρούς ανοίγει, τουλάχιστον σε επίπεδο ενδιαφέροντος αρκετών κατοίκων, το ζήτημα της επανένταξης της Καρύστου στον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας. Θεωρούμε ότι σε αυτό έχει συνδράμει και η δική μας προσπάθεια η οποία κλείνοντας αυτές τις ημέρες ένα χρόνο λειτουργίας έχει σταθεί αρκετά στο θέμα της ακτοπλοΐας, των ναύλων κτλ.
Του Στρατή Μαζίδη
Επειδή γράφονται και λέγονται αρκετά πράγματα, καλό θα είναι να τα ξεκαθαρίσουμε ομαδοποιώντας λίγο τα δεδομένα.
Γιατί να έρθει πλοίο στην Κάρυστο; Αφού από το Μαρμάρι ερχόμαστε πιο γρήγορα
Με το ίδιο σκεπτικό όταν ολοκληρωθεί ο δρόμος από τα Νέα Στύρα, θα οδεύσει και η γραμμή του Μαρμαρίου προς κατάργηση όσο συνεχίζει να εξυπηρετείται από κοινοπραξίες και με πλοία έχουν πολύ πλήρωμα ενώ καίνε αρκετό καύσιμο.
Ας αναλογιστούμε πως με το ίδιο σκεπτικό, πρέπει να τρέχει κάποιος στη ΔΟΥ της Κύμης ή το ΙΚΑ. Ό,τι χάνεται και φεύγει, συνδράμει στη σμίκρυνση της πόλης. Απεναντίας το πλοίο δίνει ζωή στο λιμάνι, φέρνει επισκέπτες ή παρουσιάζει την πόλη σε επιβάτες άλλων προορισμών.
Μα ο ναύλος θα είναι πιο ακριβός και θα θέλουμε περισσότερο χρόνο.
Αυτό δεν είναι απαραίτητο. Καταρχήν αν στη γραμμή έρθουν πλοία στη φιλοσοφία των παλαιότερων δηλαδή πιο ελαφρά και με λιγότερο πλήρωμα, ο ναύλος μπορεί να μην είναι όπως των Στύρων αλλά δε θα είναι και όπως σήμερα του Μαρμαρίου. Ενδεχομένως ο χρόνος του συνολικού ταξιδιού να είναι περισσότερος. Αλλά μια καθυστέρηση πχ 20 λεπτών παραπάνω δε φέρνει και το τέλος του κόσμου.
Επιπλέον αν πρόκειται για ένταξη σε μεγαλύτερο δρομολόγιο, τότε ο ναύλος μπορεί να είναι και μικρότερος. Πχ η ένταξη στο επιδοτούμενο ενδοκυκλαδικό με κέντρο το Λαύριο. Η Κάρυστος θα μπορούσε να βρίσκεται στην αρχή (για όσους φεύγουν) ή το τέλος (για όσους επιστρέφουν) του δρομολογίου. Ενδεικτικά το 2011 επιστρέφοντας από την Κέα αντί για 50 ευρώ που χρειαζόμουν με το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ, πήρα το επιδοτούμενο με το AQUA JEWEL (μεγαλύτερο και πιο άνετο πλοίο) με λιγότερο από 30 ευρώ. Εκτός όμως της επιδότησης, επειδή εκεί υπάρχει ανταγωνισμός, ο Γούτος έχει δύο δρομολόγια την εβδομάδα όπου μια 4μελης οικογένειας αντί για 50 ευρώ, χρειάζεται 32.
Εκτός τούτου σε μια μελλοντική προοπτική όπου με ανάλογη υποδομή θα μπορούσαν τα ανδριώτικα να προσεγγίσουν για ένα σύντομο πέρασμα στην Κάρυστο, θα μπορούσαν όπως κάνουν με την Ανδρο να έχουν περιόδους εκπτωτικών εισιτηριών. Ή αν γνωρίζουν ότι ένα συγκεκριμένο δρομολόγιο Ραφήνα-Ανδρος δε γεμίζει ποτέ, να βάλουν και μια προσέγγιση στην Κάρυστο με ελκυστική τιμή.
Επιλογές
Επιδοτούμενο ενδοκυκλαδικό
Εδώ είναι καθαρά θέμα διεκδίκησης σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας και φορέων. Το ΑΡΤΕΜΙΣ από θέμα διαστάσεων μπαίνει στο λιμάνι. Η Κάρυστος έχει χάσει και έχει δώσει αρκετά. Της χρωστούν και πρέπει να ζητήσει. Θεωρητικά είναι και το πιο εύκολο από όλα τα παρακάτω να συμβεί.
Καταμαράν
Τα καταμαράν της Ραφήνας τα οποία είναι μόνο επιβατηγά, μπορούν και αυτά να μπουν στο λιμάνι. Το θέμα είναι αν μπορεί η πόλη ως Δήμος και φορείς να παρουσιάσει μια πρόταση στους ακτοπλόους ώστε να τους πείσει ότι αξίζει να ζητήσουν σχετικά άδεια από το ΥΕΝ για να δοκιμάσουν να προσεγγίσουν, έστω όχι καθημερινά και πως η πόλη θα στηρίξει τα δρομολόγια αυτά.
Απευθείας σύνδεση
Αυτό είναι και το πλέον δύσκολο. Ο ακτοπλόος που θα ήθελε να μπει, θα υπολογίσει ο ίδιος ποιο είναι το κατάλληλο πλοίο που μπορεί να εξυπηρετήσει το Νότιο Ευβοϊκό λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα όπως το καύσιμο, το safe manning, οι ιδιαιτερότητες των λιμανιών κτλ. Το ζητούμενο είναι να το στηρίξει ο κόσμος, ο οποίος πλέον βλέπει ότι ήταν λάθος που δε στήριξε το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ στη γραμμή ή δεν έσωσε το ΚΑΡΥΣΤΟΣ από εκείνους που το τέλειωσαν άδοξα. Προτίμησε για οικονομία το Μαρμάρι και τώρα αν επιστρέψει καθημερινή και δεν έχει μεταφορικό μέσο πληρώνει 9 ευρώ το ταξίδι και 11 το ταξί.
Μια φορά πάντως μεγάλα πλοία στη γραμμή δεν έχουν μέλλον. Το είδαμε με το ΚΑΡΥΣΤΟΣ ΕΞΠΡΕΣ (αν και πρόκειται για ιδιαίτερη περίπτωση), το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ που κατηφόρισε προς Λαύριο και το βλέπουμε σήμερα με το ΠΑΝΟΡΑΜΑ. Πχ το ΠΑΝΟΡΑΜΑ θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με τα άλλα πλοία της Ραφήνας σε μια άλλη γραμμή.
Υπάρχουν φίλοι που επικαλούνται τις καιρικές συνθήκες και πως το πλοίο θα κουνάει. Μα ξεχνάμε με ποια πλοία ερχόμασταν στην Κάρυστο; Το ΚΑΣΤΡΙΑΝΙ και το ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ. Ξεχνάμε ότι το τελευταίο είχε δοκιμαστεί ακόμη και στην Ανδρο μετά το ναυάγιο του ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ; Ή μήπως δε μεσουράνησε το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι στο Ανδρο-Τήνο-Μύκονο, αντίστοιχο του ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ και το οποίο ακόμη ταξιδεύει.
Τα πλοία της Ανδροτηνομυκονίας
Για τα πλοία αυτά, το σημερινό λιμάνι όπως είναι δεν τα εξυπηρετεί. Εδώ εφόσον υπήρχε ένα επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον ή που θα προέκυπτε αν η πόλη πάρει την ανιούσα τουριστικά ή αν δοκίμαζαν τα επιβατηγά καταμαράν με επιτυχία ώστε να φανεί πως υπάρχει έδαφος, υπάρχουν και προτάσεις για τη δημιουργία της αναγκαίας υποδομής.
Γενικά
Το πλοίο είναι απαραίτητο. Ανεβάζει επίπεδο την πόλη. Και ποια πόλη; Την Κάρυστο που κάποτε είχε τρία βαπόρια και δελφίνια. Φέρνει κόσμο. Συνδράμει στην τουριστική ανάπτυξη. Δίνει δουλειές σε ντόπιους. Οι σκαφάτοι που γεμίζουν το λιμάνι, έχουν προορισμό το κότερο. Εδώ χρειάζονται καράβια με ταξιδιώτες που θα έχουν επιλέξει την Κάρυστο. Η Ανδρος που ήταν αν όχι πιο πίσω, στο ίδιο επίπεδο, αποτελεί πλέον κέντρο.
Χρειάζεται όμως ένα σχέδιο με τη συνεργασία αρχών, φορέων της πόλης κι επαγγελματιών του κλάδου. Χρειάζεται εξωστρέφεια. Προβολή σε πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο της περιοχής και των προτερημάτων της. Για την ώρα δεν υπάρχει ούτε επίσημη πολύγλωσση τουριστική διαδικτυακή πύλη. Το βασικό αξιοθέατο της παραλίας παραμένει κλειστό δίχως να γνωρίζουμε πότε θα ανοίξει πάλι. Μπορεί να δημιουργηθεί λοιπόν ένα τέτοιο σχέδιο; Δεν το γνωρίζω. Είναι όμως απαραίτητο για το αύριο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.