Η σύνδεση της Καρύστου με το Λεκανοπέδιο έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία 20 χρόνια. Από τα τρία πλοία της δεκαετίας του 1970, φτάσαμε στην αποκλειστική εξυπηρέτηση μέσω Μαρμαρίου. Ωστόσο και η γραμμή του Μαρμαρίου περνά τη δική της κρίση, ιδίως λόγω του υψηλού ναύλου όπου σύντομα θα επανέλθουμε συγκρίνοντας το κόμιστρο μιας άλλης γραμμής.
Του Στρατή Μαζίδη
Με μεγάλη δυσκολία μπόρεσα να εντοπίσω στο nautilia.gr παλιά δρομολόγια από τη Ραφήνα, πιθανότατα γύρω στο 1993-1995. Όπως παρατηρούμε η γραμμή εξυπηρετείτο τότε από το ΚΑΡΥΣΤΟΣ και το ΜΑΡΜΑΡΙ Ι με πέντε δρομολόγια την ημέρα, δύο για την Κάρυστο και τρία για το Μαρμάρι.
Σήμερα η Νότια Καρυστία εξυπηρετείται μόνο από το Μαρμάρι και τα τελευταία χρόνια τις καθημερινές με μόλις δύο δρομολόγια. Αν μάλιστα ο επιβάτης δε διαθέτει μέσο μεταφοράς κι επιλέξει το απογευματινό δρομολόγιο, τότε θα πληρώσει 9 ευρώ για να ταξιδέψει στο Μαρμάρι από τη Ραφήνα και στη συνέχεια άλλα 11 ευρώ για ταξί αφού ανταπόκριση με το ΚΤΕΛ δεν υπάρχει. Σύνολο; 20 ευρώ. Περίπου δηλαδή 7.000 δραχμές (για να αντιληφθούν το μέγεθος οι παλαιότεροι).
Η ανάπτυξη του οδικού δικτύου σίγουρα διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο. Οι επιβάτες από την Κάρυστο προτιμούσαν να ταξιδέψουν από το Μαρμάρι παρά απευθείας από την πόλη τους σε τέτοιο βαθμό, ώστε το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ μετά από μία σεζόν περιορίστηκε στο Μαρμάρι.
Ωστόσο η εξέλιξη των πραγμάτων δεν ήταν η αναμενόμενη, αφού:
- και τα δρομολόγια στο Μαρμάρι σταδιακά περιορίστηκαν
- ο χρόνος του ταξιδίου που από 1 ώρα και 15 λεπτά, είχε πέσει στα 50 λεπτά (αρχικά) με το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ, πήγε στη 1 ώρα ενώ τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι την ξεπερνά
- η μη ανταπόκριση με το ΚΤΕΛ στο μοναδικό δρομολόγιο επιστροφής αυξάνει κατακόρυφα το κόστος για όσους δε διαθέτουν μέσο μεταφοράς
- η έλευση μεγάλου πλοίου στη γραμμή με safe manning πάνω από 20 άτομα πλήρωμα, 30% μεγαλύτερο deadweight και υπερδιπλάσιο gross tonnage σε σχέση με το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ με υψηλό λειτουργικό κόστος, έχει οδηγήσει σε αντίστοιχη πορεία και τις τιμές
- ο υψηλός ναύλος παλαιότερα μπορεί να μην αποτελούσε ιδιαίτερο εμπόδιο, ωστόσο έχει εξελιχθεί σε κορυφαία παράμετρο στα χρόνια της κρίσης
Εν κατακλείδι ίσως μπορούμε να πούμε ότι οδικό δίκτυο και υψηλό ναυλολόγιο οδήγησαν στην παρακμή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Νότιας Καρυστίας. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι αυξάνεται σταδιακά ο αριθμός εκείνων που αποφεύγουν πλέον και τα Νέα Στύρα (τα οποία είχαν φτάσει πριν ορισμένα χρόνια τα 5 πλοία και τώρα διαθέτουν 3) προτιμώνοντας να έρθουν οδικώς μέσω Χαλκίδας.
Η αξία της ύπαρξης στον ακτοπλοϊκό χάρτη είναι σημαντική, πολυεπίπεδη και την έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά παλαιότερα. Υπό το πρίσμα αυτό ίσως χρειάζεται να ξαναδούμε έγκαιρα ορισμένα ζητήματα που αφορούν στη γραμμή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.