Οι γραμμές της Νότιας Εύβοιας έχουν εισέλθει σε μια δύσκολη και κατηφορική καμπή μετά το 2000 η οποία επιδεινώθηκε στα χρόνια της κρίσης. Το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ δεν στηρίχθηκε όταν ξεκίνησε από Κάρυστο και έτσι η γραμμή από Ραφήνα είναι νεκρή εδώ και 18 χρόνια. Η συγκοινωνία περιορίστηκε στο Μαρμάρι.
Του Στρατή Μαζίδη
Ωστόσο με το πέρασμα των χρόνων και τις ανάγκες της πλοιοκτησίας για εξοικονόμηση καυσίμου καθώς στο Μαρμάρι δραστηριοποιούνται δύο ακριβά σε κόστος πλοία με το ένα [ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ] να τα καταφέρνει κάπως, ενώ το κατά πολύ ακριβότερο σε λειτουργία ΠΑΝΟΡΑΜΑ να ασφυκτιά στη γραμμή. Κακά τα ψέματα, επί 20 χρόνια υπηρετούσε μια γραμμή με 3 1/2 ώρες ανά διαδρομή. Ένα πλοίο με πολύ μεγάλη ιπποδύναμη, φήμες λένε μεγαλύτερη από πολλών άλλων στη Ραφήνα, άρα με ανάγκη για περισσότερο καύσιμο σε μια γραμμή που δεν έχει τέτοιες απαιτήσεις.
Όταν όμως καις περισσότερο καύσιμο, έχεις μεγάλο πλοίο και ανάγκη για μεγαλύτερο σε αριθμό πλήρωμα και η γραμμή είναι κοινοπραξία, τότε οι τιμές πάνε προς τα πάνω. Είναι τυχαίο πως το ΠΑΝΟΡΑΜΑ κάνει τώρα την ακινησία του και τραβά το κουπί του ζόρικου από πλευράς κίνησης διμήνου, το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ;
Ούτε είναι τυχαίο ότι και στα Νέα Στύρα το πέρασμα σε πολύ μεγαλύτερα πλοία έχει αρχίσει να δυσκολεύει κάπως τη γραμμή. Πχ χθες μόνο το ΔΗΜΗΤΡΗΣ δούλευε.
Ως εκ τούτου φτάσαμε στο σημείο εκεί που στη δεκαετία του 1990 είχαμε το χειμώνα συνολικά μια καθημερινή πέντε δρομολόγια για Κάρυστο και Μαρμάρι, σήμερα να υφίστανται μόλις δύο, με το απογευματινό να φτάνει στην Εύβοια δίχως ανταπόκριση ΚΤΕΛ, δηλαδή 9 ευρώ Ραφήνα-Μαρμάρι και 11 ευρώ Μαρμάρι-Κάρυστος.
Το έχουμε σημειώσει εξαρχής. Η γραμμή της Νότιας Εύβοιας έβγαινε μια χαρά επί δεκαετίες όσο είχε μικρά και φθηνά πλοία σε κόστος λειτουργίας. Δε γίνεται μια οικογένεια να χρειάζεται 100 ευρώ για ένα πέρασμα/επιστροφή στο Μαρμάρι.
Πάνω από 20 χρόνια ταξίδευε το ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, 32 χρόνια έγραψε ιστορία το ΚΑΡΥΣΤΟΣ. Το πέρασμα σε μεγάλα πλοία δε βγήκε. Το ΕΞΠΡΕΣ ΚΑΡΥΣΤΟΣ με τα όποια θέματά του, δεν άντεξε. Το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ έφυγε για το Λαύριο.
Υπάρχουν λοιπόν σήμερα άλλα πλοία μιας άλλης φιλοσοφίας; Ναι.
Μια τέτοια φιλοσοφία εκφράζει το ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ που ταξιδεύει για τα Κύθηρα και Αντικύθηρα από τη Νεάπολη.
Το ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ έχει 75,5 μέτρα μήκος και 14 πλάτος, λειτουργεί με 12 άτομα πλήρωμα, έχει μικρές μηχανές χαμηλής ιπποδύναμης που του επιτρέπουν να είναι οικονομικότατο. Άνθρωποι που ξέρουν το καράβι υποστηρίζουν ότι το πλεονέκτημά του είναι πως οι μηχανές του, του επιτρέπουν να καίει μέχρι μαζούτ ώστε να μπορεί να βγάλει το δρομολόγιο με το 1/4 του καυσίμου που απαιτείται με τα σημερινά δεδομένα της γραμμής.
Είναι απλό. Δε χρειάζεσαι μια Φεράρι για να τρέξεις 10 χλμ, και ένα Φίατ κάνει τη δουλειά.
Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 130 οχήματα, διαθέτει δύο καταπέλτες για καλύτερη φόρτωση κι εκφόρτωση και άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Φυσικά ο πλοιοκτήτης δεν είναι τρελός να θέλει να το πουλήσει. Το ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ όμως είναι ο τύπος του πλοίου που χρειαζόμαστε αν θέλουμε α. πολύ φθηνότερο ναύλο, β. περισσότερα δρομολόγια που σημαίνει καλύτερες συγκοινωνίες και γιατί όχι να εκτελούνται και κάποια απευθείας για Κάρυστο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.