Το σκηνικό αλλάζει σύντομα – Επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθεί έγκαιρα η νέα προβλήτα στην Κάρυστο

Ήταν καλοκαίρι του 2019 όταν στο πλαίσιο της προσπάθειας να πραγματοποιηθούν έξι δοκιμαστικά δρομολόγια του Paros Jet συνδέοντας τη Ραφήνα απευθείας με την Κάρυστο και τις Κυκλάδες, ακούστηκε η ιδέα [αναγκαιότητα] της δημιουργίας μιας εξωτερικής προβλήτας στο λιμάνι της πόλης η οποία θα επιτρέπει στα πλοία της Ραφήνας με μικρή χρονική παρέκκλιση να κάνουν ένα Stop and Go, συνεχίζοντας προς τις Κυκλάδες. 

Του Στρατή Μαζίδη

Η ιδέα όπως παρουσιάστηκε, είναι σχετικά εύκολη στην υλοποίηση ενώ φημολογείτο πως γνωστός ακτοπλόος ήταν πρόθυμος να χρηματοδοτήσει την κατασκευή της. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να προσεγγίζει κάποιες φορές ακόμα και η φρεγάτα, εξέλιξη που θα είχε θετικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία, ειδικά την περίοδο που τουριστική κίνηση δεν υπάρχει και για την οποία μου είχαν εκφραστεί θετικότατα δύο ναύαρχοι ε.α..

Έκτοτε πέρασαν περίπου τρία χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα από ανθρώπους που το παλεύουν, ωστόσο είναι ένα έργο το οποίο αν είχε μπει μπροστά ως άμεση προτεραιότητα, θα έπρεπε ήδη να έχει τελειώσει.

Οι μεγάλες αλλαγές

1. Υποδομές

Την ίδια ώρα ένα νέο σκηνικό θα διαμορφωθεί καθώς προχωρούν οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών στα πλαίσια του Σχεδίου 4 + 4.

Ταυτόχρονα προχωράει ικανοποιητικά και η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την Επέκταση του Προαστιακού προς τα Ανατολικά, δηλαδή προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.

Τι σημαίνει αυτό;

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η ακτοπλοϊκή κίνηση για τη Νότια Εύβοια θα επανέλθει ως επί το πλείστον στη Ραφήνα. Η Αγία Μαρίνα θα είναι απλά ακόμη πιο μακριά από όσο είναι ήδη σήμερα. Άλλο μπαίνω στο τρένο και βγαίνω κατευθείαν στο Μαρμάρι ή ευελπιστούμε, στην Κάρυστο, χωρίς να πάρω το αυτοκίνητό του, όπως επίσης άλλο το μπαίνω στον αυτοκινητόδρομο και βγαίνω στη Ραφήνα σε 10 λεπτά και διαφορετικό το περνώ μέσα από το Γέρακα, την Παλλήνη, το Πικέρμι, το Μάτι, τη Νέα Μάκρη.

Τα Νέα Στύρα κι ο Αλμυροπόταμος

Οι εξελίξεις αυτές δε σημαίνουν ότι η γραμμή της Αγίας Μαρίνας θα πάψει εντελώς να εξυπηρετεί και την κίνηση της Νότιας Εύβοιας, ωστόσο το κέντρο βάρους μάλλον θα πρέπει να μετατοπιστεί. Καθώς νέες γραμμές ανοίγουν από την Κύμη προς διάφορους ακτοπλοϊκούς προορισμούς, τα πλοία της γραμμής θα κληθούν κατά βάση να σηκώσουν το κύριο βάρος της κίνησης που θα αυξηθεί.

Το αν αυτό θα γίνει μέσω των Νέων Στύρων ή του Αλμυροπόταμου, μένει να φανεί, διότι αφενός ο ΟΛΝΕ προχωρά νέα μελέτη για τη μεταφορά του λιμένα των πρώτων λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες, αφετέρου όπως είδαμε πρόσφατα, λαμβάνουν χώρα συναντήσεις στο ΥΕΝ με κεντρικό θέμα τα λιμάνια, δίχως εκπρόσωπο του ΟΛΝΕ και με αίτημα να γίνει νέο λιμάνι στον Αλμυροπόταμο. Σε μια τέτοια περίπτωση, ποιος ο λόγος να πετά χρήματα δια του ΟΛΝΕ το ελληνικό κράτος σε μελέτες για τα Νέα Στύρα; Δε θα ήταν καλύτερα πχ να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο μεταξύ Νέων Στύρων κι Αλμυροπόταμου;

2. Οικονομικά δεδομένα

Βαδίζοντας σε συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας, η Νότια Εύβοια καθίσταται λόγω εγγύτητας ένας ελκυστικός προορισμός. Πχ δε χρειάζεται να πάμε στην άλλη άκρη για διακοπές, απλά περνάμε απέναντι. Κι επειδή είναι απέναντι, μπορούμε να πάμε όσες φορές θέλουμε.

Είναι άλλο να ταξιδέψεις πχ για Χίο, Ρόδο, Κρήτη όσον αφορά τα ναύλα και διαφορετικό για τη Νότια Εύβοια. Και για αυτό πρέπει να δούμε και τα πλοία που εξυπηρετούν τη γραμμή, όταν άλλα πιο μικρά εξυπηρετούν μεγαλύτερες γραμμές με φθηνότερο ναύλο (περισσότερα προσεχώς).

Η νέα προβλήτα

Υπάρχουν αρκετές αξιόλογες προτάσεις ως προς τα σημεία τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία της προβλήτας. Δεν έχει ιδιαίτερη αξία να αναλωθούμε σε λεπτομέρειες, αξίζει όμως να σημειώσουμε πως υπάρχει μία ακόμη δυνατότητα, πιθανολογούμε πως θα την έχουν σκεφτεί οι ιθύνοντες, η οποία είναι ανταγωνιστική από όλες τις πλευρές τόσο λόγω χαμηλού κόστους όσο και για το ότι δε θα προκαλεί την παραμικρή όχληση, εκείνα τα όποια μικρά χρονικά διαστήματα θα προσεγγίζουν τα πλοία, ενώ παράλληλα οι ταξιδευτές άλλων προορισμών θα έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν ως πρώτο λιμάνι προσέγγισης την Κάρυστο, την ομορφιά της πόλης, τα αρκετά παραδοσιακά κτίσματα που έχουν διασωθεί, την εξαιρετική ρυμοτομία της και το ότι αποτελεί έναν τόπο κατάλληλο προορισμό τόσο για οικογένειες όσο και για νεότερο κόσμο.

Καθώς γίνονται σημαντικά βήματα για την περαιτέρω ανάπτυξη με τουριστικό πρόσημο, όπως η επέκταση των πεζόδρομων προς τη Γαλλίδα, η δρομολόγηση της κατασκευής του υπαίθριου θεάτρου δίπλα στη θάλασσα κι η ανάδειξη της Ρωμαϊκής αγοράς, τα οποία έρχονται να προσθέσουν περαιτέρω τουριστική αξία στην Κάρυστο (που ακούγεται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια), είναι η κατάλληλη στιγμή το θέμα της νέας προβλήτας να μπει στο δημόσιο διάλογο και η πόλη η οποία έχει χάσει / δώσει τόσα πολλά, να δει αυτό το έργο να εισέρχεται τάχιστα σε τροχιά υλοποίησης. 

Το γεγονός ότι βαδίζουμε προς την προεκλογική περίοδο τόσο όσον αφορά το δήμο αλλά και την περιφέρεια, δίνει την ευκαιρία να τεθούν τα ερωτήματα σε αυτούς οι οποίοι θέλουν να κατευθύνουν τις τύχες της περιοχής την επόμενη περίοδο.

Στο νέο σκηνικό όπως διαμορφώνεται, το εκ νέου άνοιγμα της γραμμής της Καρύστου, όχι μόνο δε βλάπτει τα άλλα λιμάνια της νότιας Εύβοιας αλλά τα ενισχύει και τα συνδράμει, εφόσον η τουριστική ανάπτυξη εκτοξευθεί τα επόμενα χρόνια, πράγμα το οποίο εξαρτάται αποκλειστικά από τους ανθρώπους της περιοχής, καθώς τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα (φυσικός πλούτος, εγγύτητα στο Λεκανοπέδιο κτλ) όχι μόνο θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν, αλλά θα ενισχυθούν περαιτέρω.

Η δημιουργία νέας προβλήτας θα βοηθήσει στο να αποκτήσει το εσωτερικό λιμάνι καθαρά τουριστικό χαρακτήρα, με δυνατότητα σε περίπτωση ανάγκης να μπει και πλοίο 100+ μέτρων (το είδαμε με το PAROS JET και το ΠΡΟΤΟΠΟΡΟΣ) και η έτερη λιμενολεκάνη να εξυπηρετεί τους αλιείς.

Ανάγκη παρεμβάσεων στο Μαρμάρι

Το λιμάνι της Καρύστου, είναι στην Κάρυστο, όχι στο Μαρμάρι. Στο Μαρμάρι, είναι του Μαρμαρίου, το οποίο χρειάζεται κι αυτό παρεμβάσεις. Μια τουριστική έκρηξη τα επόμενα χρόνια, ανοίξει ή όχι απευθείας η Κάρυστος, θα αυξήσει το μεταφορικό έργο της γραμμής του Μαρμαρίου. Μπορεί πχ ο πέτρινος λιμενοβραχίονας να εξελιχθεί σε προβλήτα, άλλοι πάλι υποστηρίζουν την ανάγκη να δημιουργηθεί μια μαρίνα.

Επίσης χρειάζεται να δούμε το θέμα της περιμετρικής οδού του Μαρμαρίου για την πρόσβαση από και προς το λιμάνι, ώστε να μην διέρχεται η κίνηση από την προκυμαία.

Το Island Hopping και οι μεγάλες ευκαιρίες

Τι είναι το Island Hopping; Να «πηδάς» από το ένα νησί στο άλλο. Αντί να περάσεις 10 μέρες σε ένα μόνο νησί, γιατί να μην πας και σε δεύτερο και σε τρίτο και σε τέταρτο! 

Αυτό καθιστά ανάγκη - για ξεκίνημα - να βρεθεί ανάδοχος από φέτος για την επιδοτούμενη γραμμή όλο το έτος από Ραφήνα για Κάρυστο - Άνδρο - Τήνο - Σύρο - Πάρο - Νάξο και να ενισχυθεί το ήδη υπάρχον ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο.

Μέσω του λιμανιού της Καρύστου το Island Hopping μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά για όλη τη Νότια Εύβοια καθιστώντας την περιοχή τόσο προορισμό, όσο και αφετηρία για κάποιον που θα θελήσει να περάσει εδώ τις διακοπές του και να κάνει 1-2 εξορμήσεις.

Επίλογος

Όλα αυτά που περιγράφουμε, δε θα έρθουν σε 15-20 χρόνια αλλά πολύ νωρίτερα. Π.χ. ήδη γίνονται μετρήσεις στο λιμάνι της Ραφήνας, όπως εκείνες που γίνονται στο Μετρό πριν προχωρήσουν οι νέες γραμμές.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ο χρόνος ώστε η περιοχή και όλοι να προετοιμαστούν σωστά για να είναι έτοιμοι την κατάλληλη στιγμή. Με μία όμως προϋπόθεση, να μη χαθεί άλλος χρόνος.

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.