Ξεκινάμε μια σειρά άρθρων σχετικά με την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Νότιας Εύβοιας.
- - - - - - - - - - - - - -
Πριν αρκετές εβδομάδες σας μεταφέραμε την είδηση πως οι αδερφοί Στεφάνου επιθεώρησαν εν πλω το ΠΑΝΟΡΑΜΑ και εν συνεχεία το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ. Για το ΠΑΝΟΡΑΜΑ γνωρίζαμε από χρόνια ότι η πλοιοκτησία το είχε διαθέσιμο ξανά προς πώληση. Ωστόσο η διαφορά τώρα ήταν η πρόθεση να πωληθούν αμφότερα enbloc, δηλαδή και τα δύο μαζί.
Του Στρατή Μαζίδη
Όπως προκύπτει από το χρόνο που πέρασε, τα δύο πλοία, ευτυχώς για την ώρα, παραμένουν στη γραμμή. Το "ευτυχώς" το αναφέρω διότι στην προσπάθεια μέσω φίλων στον Πειραιά που γνωρίζουν τα της Ραφήνας, να μάθω κάτι σχετικό με την επιθεώρηση των δύο πλοίων, μου παρουσιάστηκε μια άλλη διάσταση.
Συγκεκριμένα μου έγινε ένα σχόλιο από άνθρωπο πολύ μέσα στην ακτοπλοΐα και μια πρόταση να μεταφέρω ένα ερώτημα μέσω ενός άρθρου στους πιθανούς αναγνώστες της Νότιας Εύβοιας.
Το σχόλιο είχε μια μορφή προφητείας, την οποία σίγουρα έχετε ξανακούσει. «Η γραμμή Ραφήνα - Μαρμάρι είναι χάλια, δεν την στηρίζει ο κόσμος και στο τέλος θα μείνουν μόνο με τις παντόφλες από τα Νέα Στύρα». Έτσι ξερά και στεγνά μου ειπώθηκε.
Πάμε τώρα και στο ερώτημα που μου ζητήθηκε να μεταφέρω προς κάθε ενδιαφερόμενο:
«Ποια θα είναι η αντίδραση των κατοίκων της Νότιας Εύβοιας εάν ο πλοιοκτήτης αποσύρει και τα δύο πλοία από τη γραμμή λόγω μη στήριξης των πλοίων από τους κατοίκους;»
Του απήντησα ότι θεωρητικά θα ξεσηκωθούν, θα τα βάλουν με το Δήμο Καρύστου, που συνήθως βλέπει τα πάντα ως θεατής και μετά... δι' ευχών των Αγίων Πατέρων ημών. Στην πλοιοκτησία δεν μπορεί να πει κανείς τίποτε. Επιχειρηματίες είναι και θα αποφασίσουν με βάση το τι τους εξυπηρετεί.
Επίσης μου έκανε εντύπωση το σχόλιο περί ενός ενδεχομένου απόσυρσης.
Όπως μπορείτε να ανατρέξετε σε παλαιότερο κείμενό μας [εδώ] περίπου στα μέσα της δεκαετίας του 1990 το χειμώνα είχαμε 5 δρομολόγια από Ραφήνα για Κάρυστο και Μαρμάρι συνολικά. Τώρα έχουμε δύο και τις Κυριακές μόλις ένα.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι η πλοιοκτησία προσπαθεί να μειώσει τα έξοδα λειτουργίας. Κι αν οι μισθοί των πληρωμάτων είναι μια ανελαστική δαπάνη, δεν ισχύει το ίδιο για τα καύσιμα. Επίσης η γραμμή δεν είναι πια πορθμείο όπως παλιά, που σημαίνει ότι σε καλές ημέρες δεν μπορείς να φέρεις μια παντόφλα με τα μισά χρήματα. Πχ το ΠΑΝΟΡΑΜΑ έχει safe manning για 21-22 άτομα. Λογικό όταν ταξιδεύεις 17-18 χρόνια κάθε μέρα 8 ώρες στο Τομπάγκο Τρινιντάντ αλλά πολύ για τη μια ώρα που απαιτείται ώστε να περάσεις απέναντι. Πάντως η κλιμάκωση των ναύλων τα τελευταία χρόνια οφείλεται και στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ που είναι άλλης κατηγορίας πλοίο σε σχέση με το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ που ήσυχα κι αθόρυβα έγινε το δεύτερο μακροβιότερο πλοίο της γραμμής.
Πάρα ταύτα τα δύο πλοία φαίνεται ότι δούλεψαν καλά την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα. Επίσης, τουλάχιστον σε ότι με αφορά, με εξυπηρέτησαν πολύ καλύτερα από τα Νέα Στύρα [το γιατί σε επόμενο κείμενο].
Πάμε τώρα και στο θέμα της στήριξης.
Όσο άντεχε η τσέπη του κόσμου, στήριζε τη γραμμή του Μαρμαρίου και μάλιστα τόσο πολύ ώστε οδήγησε στον τερματισμό εκείνης της Καρύστου καθώς το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ είχε έρθει για να διαδεχθεί το ΚΑΡΥΣΤΟΣ εξυπηρετώντας αρχικά και τα δύο λιμάνια.
Προφανώς το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ πήγαινε καλά την πρώτη δεκαετία και αυτό πιθανώς οδήγησε την πλοιοκτησία να βγει ένα καλό γερμανικό πλοίο σε τιμή ευκαιρίας καθώς ήταν δεμένο, το ΠΑΝΟΡΑΜΑ και να το φέρει στη γραμμή ευελπιστώντας σε περισσότερο μεταφορικό έργο αφού κατά πολλούς η μισή Αττική έχει σπίτι στη Νότια Εύβοια, χώρια το γεγονός πως είναι ένας κοντινός κι εξαιρετικός προορισμός. Όμως η χώρα δε βγήκε από τα μνημόνια, απεναντίας πήγε και πάει από το κακό στο χειρότερο. Χώρια τα άλλα που μας βρήκαν η πανδημία και τώρα ένας παγκόσμιος πρακτικά πόλεμος.
Συνεπώς χρήματα δεν υπάρχουν. Δύο άτομα κι ένα ΙΧ θέλουν σχεδόν 50 ευρώ για ένα πέρασμα. Δεν είναι λίγα, όσο κι αν ένας καλός φίλος μου λέει πως αν το ψάξουμε θα δούμε πως το Μαρμάρι είναι αναλογικά φτηνότερο από τα πλοία στα Στύρα και η αλήθεια είναι ότι θεωρητικά έχει δίκιο καθώς ταξιδεύει κανείς με καλύτερα και μεγαλύτερα πλοία. Όμως ο επιβάτης κοιτά τι πληρώνει, δεν κάνει αναλυτικές μελέτες και συγκρίσεις.
Εκ των υστέρων, ίσως θα ήταν καλύτερα αν με το πέρασμα του χρόνου το ΠΑΝΟΡΑΜΑ είχε πχ κατηφορίσει προς Λαύριο για Κέα - Κύθνο με υψηλότερα ναύλα από τη Ραφήνα και στο Μαρμάρι είχαν φέρει ένα πλοίο αντίστοιχο του ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ ή του ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ.
Άρα τι μέλλει γενέσθαι;
Νομίζω πως για αρχή χρειάζεται ένας ειλικρινής διάλογος με την πλοιοκτησία. Αλλά πως θα συμβεί αυτό, όταν δεν υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στους πλοιοκτήτες και το επιβατικό κοινό; Πχ οι αδερφοί Στεφάνου το Πάσχα του 2022 είχαν στείλει το SUPERFERRY στη χώρα της Ανδρου και έστησαν γλέντι για τους Ανδριώτες. Επίσης οι ίδιοι είναι ενεργοί στα κοινωνικά δίκτυα. Έχουν σχέση με τους επιβάτες τους. Εμείς γνωρίζουμε τους πλοιοκτήτες; Έκαναν κι αυτοί κάτι αντίστοιχο με τους αδερφούς Στεφάνου; Δεν μπορείς να ζητάς στήριξη από κόσμο που δε γνωρίζεις. Το πλοίο είναι κάτι παραπάνω από απλό μεταφορικό μέσο σε ένα νησί, ομοίως και οι επιβάτες.
Συνεπώς οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να έρθουν, να μιλήσουν, να πουν αλλά και να ακούσουν. Για να στηριχθούν, πρέπει και να στηρίξουν. Δε θα μπορούσαν πχ να παρέχουν μια κάρτα στους σταθερούς επιβάτες η οποία θα τους δίνει πόντους σε κάθε τους ταξίδι και όταν μαζεύουν Χ αριθμό να λαμβάνουν μια έκπτωση; Ή σε ορισμένα αντι-εμπορικά δρομολόγια όπως πχ βράδυ της Κυριακής για Μαρμάρι να κάνουν το δρομολόγιο με έκπτωση; Στο Λαύριο - Κέα υπήρχαν δύο δρομολόγια με 30% έκπτωση στο πήγαινε - έλα αν τα επέλεγες. Το μόνο που είδαμε ήταν πέρυσι η δημιουργία μιας έξτρα κατηγορίας για μικρά ΙΧ που όμως ήδη σε ένα χρόνο από τα 18 ευρώ έφτασε τα... 25, χώρια την αύξηση του ατομικού εισιτηρίου.
Επίσης υπάρχει το θέμα της ανταπόκρισης των ΚΤΕΛ. Το χειμώνα το απογευματινό δρομολόγιο είναι απαγορευτικό για όσους ταξιδεύουν από Ραφήνα αν δεν έχουν ΙΧ. Ακόμη και το καλοκαίρι δεν υπάρχει ανταπόκριση σε όλα τα δρομολόγια. Κι όμως η γραμμή αυτή ζει κατά βάση από την Κάρυστο.
Κι αφού ο τόπος έχει γεμίσει ανεμογεννήτριες, ανταποδοτικά θα μπορούσε να επιδοτηθεί η γραμμή, ώστε και τα πλοία να βγουν καλύτερα, και τα δρομολόγια να ενισχυθούν, και ο ναύλος να καταστεί πιο προσιτός, και ο κόσμος να στηρίξει περισσότερο. Άλλωστε είναι και ο βολικότερος τρόπος ταξιδίου.
Τι έχει κάνει ο Δήμος για αυτό; Τι έχει κάνει επίσης για την εξωτερική ράμπα στο λιμάνι της Καρύστου;
Όπως σημειώσαμε στην αρχή, ξεκινάμε μια σειρά κειμένων για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της νότιας Εύβοιας κι αφού έρχονται εκλογές, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να τεθούν τα θέματα στους υποψηφίους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.